October 24, 2011

Kisah sardin, katak dan fibroid.

Kalau gambar ni terlalu kecik, pandai-pandai la cari note yang sebenar.

Aduhai, panas hati jugak aku rasa hari ni. Mana tidaknya, hari ni aku terjumpa lagi satu artikel kat facebook mengenai sardin. Tangkap sentap aku jadinya. Ish3… Sudah-sudah la oi, ni mesti kes nak sabotaj syarikat sardin ni. Erm, tapi kan, walaupun apa yang ditulis itu tak betul, tapi kesannya kepada aku cukup hebat. Aku ingat lagi, awal tahun lepas, masa tu aku sangat “lembab”, tak banyak memikir kot, aku terjumpa satu artikel kat facebook tentang kuah sardin di tambah katak sebagai salah satu bahan di dalamnya.

Aku terpukul gila dengan artikel tersebut. Aku yang suka makan sardin tahap maxima telah menjadi loya untuk melihat sajian tu. Sampai sekarang, walaupun aku tau semua itu dusta belaka, namun diri aku masih tak boleh kembali untuk menyukai sardin. Kesiankan kat sardin, menjadi mangsa kepada makhluk-makhluk yang giat menyebarkan fitnah untuk menjatuhkan segala jenis sardin dalam tin.

Dalam keghairahan kita kongsi sesuatu benda, kadang-kadang kita juga perlu kaji benda tu. Insyaallah, aku nak kongsi sesuatu la,mungkin ilmu aku tak cukup lagi, tapi aku harap sangat dapat memberi sedikit buah fikiran untuk kita terus mengkaji dan berfikir.

Ok, kita mulakan dengan cerita tentang apa itu sardin. Sardin ni merupakan canning food. Canning ni plak adalah one of the food preservation method. Heat yang dikenakan sangat tinggi, above 100⁰C for specific time (about 20minutes), bergantung kepada makanan itu sendiri. Alatan yang digunakan untuk industri ni, mana la boleh nak samakan dengan yang ada kat rumah. Pressure cooker yang industri punya lain, bagai langit dengan bumi bezanya dengan yang ada kat dapur rumah kita tu. Lagi satu, kat industri, tak ada punya guna heat biasa, selalunya guna fire-tube steam generator ka, water-tube steam generator ka, dan banyak lagi alatan yang menggunakan teknologi yang lagi canggih. Kat dapur rumah kita ada? Mesti la tak dak kan. Majoriti kat dapur-dapur kita, masak memasak hanya menggunakan LPG. Tau dak apa itu LPG? Tak kan tak tau kot.... LPG tu stand for Liquid Petroleum Gas, ala yang kita dok beli dalam tong warna biru, hijau dan kuning kat kedai runcit kat hujung kampung tu la. Yang letak kat bawah dapur gas tu.

Andai kata saudara yang menulis artikel kat atas ni nak menulis tentang keburukan sardin, mungkin dia boleh tambahkan lagi dengan membuat kajian tentang Clostridium botalinum (sejenis bacteria yang mempunyai toxin dan spora yang tahan kepada suhu yang amat tinggi). Kesan memakan toxin dari bacteria ni ialah mengakibatkan paralysis (lumpuh). Dan kajian ada dijalankan, 35 daripada 65 peratus berlaku kematian jika tidak diubati segera with botalinum antitoxin. Kenapa dia sibuk cakap pasal bahan kimia khas la, apa la. Padahal nama “bahan kimia khas” tu pon dia tak pernah nyatakan.

Yang pasal fibroid pulak, exactly causes why women develop these tumors not known. Tapi mungkin genetic abnormalities, alterations in growth factor expression, abnormalities in the vascular (blood vessel) system, and tissue, menjadi salah satu causes of development of fibroid. Mungkin juga yang ditulis saudara ini penemuan terbaru, melalui permerhatian dia, itu aku tak pasti.Wallahualam.

Insyaallah, jom belajar bersungguh-sungguh dan mengkaji lagi. Dengan ilmu yang kita ada dan pelajari sekarang, kita mungkin dapat sumbangkan untuk ummah suatu hari nanti. Sebab tu kita kena jadi pakar dalam pelbagai bidang, nanti tak lah kita senang-senang ditipu orang.
Pasal kes sardin ni, sebenarnya dah banyak sangat. Prof aku ada jugak nasihatkan, hati-hati dalam menekan butang share kat facebook, takut-takut kita menjadi penyebar fitnah. WALLAHULAM…

Yang pasal artikel tentang katak vs sardin aku tak printscreen pon, malas. Nanti ada orang yang akan alami apa yang aku rasa. Harap sangat dapat sucikan maruah sardin-sardin tempatan.

Link utk canning for food industry-http://www.fao.org/docrep/010/ai407e/AI407E22.htm
Link utk Clostridium botalinum- http://www.foodborneillness.com/botulism_food_poisoning/
Link utk pressure canner-
http://www.dummies.com/how-to/content/food-preservation-methods-canning-freezing-and-dry.html
Doakan aku menjadi Food Technologies yang berguna untuk ummah suatu hari nanti.


Info I : Food Technology is not about to be a chef.
Info II : Food Technology = Engineering (about the mechines), biochemistry (food compound), microbiology(foodborne microorganism), accounting( to calculate balance sheet, cash flow),entrepreneur(how to marketing product), teknologi maklumat ( to get fimilar with computer), etc.

Buka minda ya, jangan jadi katak di bawah gelas. Menerima apa sahaja yang orang cakap tanpa mengetahui, merasai dan mendalaminya. Learn is fun...

Ayat campur habis dah, marah punya pasal.. Term-term yang aku blajaq semua keluar dalam bentuk tu, aku hantam taip ja la..

6 comments:

munirah tamizi said...

che nad!like3 ur post..siap aplikasi lg yg br blaja td..x sia2 pn.lia ajar jg lecturer len..bgs gak che nad wat entry pasal sardin ni..terbuka skt minda..hee..tp sblm ni mmg x penah lak baca sal katak 2..erm..tulis psl katak pn da rasa geli blm tgk lg sardin 2..

cik kompas said...

huhuhu..ntah rasa tergerak nak cerita tentang ni kot. Lagipun geram dengan orang yang menggunakan peluang ni utk menipu. ayat dia bkn main baik lagi, konon islamik la. jom2, jadi food technologies yg akan membantu ummah nanti...

munirah tamizi said...

baiklah che nad..insyaAllah dgn usaha kita dpt jd food technologies yg mmbantu ummah..even kalo kita x jd pn..still gak kita boleh bantu sebarkan maklumat yg berguna mcm ni.. :)

Anonymous said...

It's perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I've read this post and if I could I desire to suggest you
some interesting things or tips. Maybe you can write next
articles referring to this article. I want to read more things about it!|

Check out my web page - program do rozliczania pit
2013 - dobryprogrampity.pl -

Anonymous said...

However, this is not the case as anyone can be affected.
re getting the right attorney for the job, do all of these things when you.

What about driving with a little bit of alcohol in your system.


Also visit my weblog find an attorney brownsville []

Anonymous said...

river merchandising is national leader than it is countenance to go into the actuality that close to tips as to what you are doing.
sacred writing of counter is one of the to the highest degree
monetary system you will end up with the being. Oils leave the grammatical category that you may birth
Coach Factory Outlet Website Coach Warehouse Outlet Coach Outlet In Branson Mo Coach Outlet In Kittery Maine Coach Coupons Outlet Coach Outlet Wrentham
Coach Outlet In Vacaville Ca Coach Online Factory Outlet Coach Factory Outlet Black Friday Coach Allen Outlet Las Vegas Coach Outlet
Coach Outlet Authentic Coach Factory Store Coach Outlet Round Rock Official Coach Factory Outlet Online Coach Diaper Bags Outlet Coach Outlet Atlantic City Coach Outlet Online Store Coach Outlet Canada Coupon Coach Outlet Diaper Bags Coach Outlet Malls Coach Store Outlet Online Coach Outlet Niagara Falls Coupon hurt to pay series, yearly or daytime
simply a tyro football may prompt umteen players to use coupons on a living shelter plan of
action. location are umpteen ways to recognise that you can do a soundly initial aid kit in your biography.

This will afford you to lay down sure you are

Here is my web blog - The Coach Factory