January 31, 2012

Indahnya berKELUARGA ^^,


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah pencipta sekalian isi alam ini.

Pejam celik, pejam celik, tak terasa pun 3 minggu lamanya ada kat rumah ni. Adoi!!!! Sekarang tinggal baki tak sampai 3 minggu lagi untuk aku bercuti. Jadi aku kena isi sepenuhnya cuti ini agar tak menangis kerinduan aku nanti bila dah balik U. Seronoknya bercuti, tambah-tambah bila cuti hujung semester, tak ada la assigment yang ikut balik rumah ni. hahahahaha. Cuma rasa gementar sikit la tunggu keputusan semester lepas keluar. Gembira rasa bila dapat bersama mak, tiap-tiap hari dengan mak ja. Yang paling manisnya, bila mak marah.

Betul, sangat seronok. Mesti pelik kan? hehehe... Sebenarnya aku bukan saja-saja nak buat mak marah, tapi aku sangat suka dengar mak marah aku. Betul!!! Dari aku balik, aku batuk, kesan duduk lama sangat dalam penghawa dingin dalam bas. Jadi mak marah, suruh pi klinik, bukan sehari mak berleter, tapi tiap-tiap hari. Masuk minggu kedua, asma aku datang, dek kerana aku makan ais banyak sangat. Jadi, minggu kedua pulak mak berleter tiap-tiap hari. Akhirnya aku mengalah, aku pergi klinik dan ambik ubat. Tapi, aku degil dan tak makan. Jadi mak marah ja, siap tahu kuantiti ubat aku berbaki lagi banyak mana. Jadi, sebenarnya marah mak itu tanda sayangnya dan ambik berat mak terhadap diri ni. Alhamdulillah, syukur sangat. Tapi jangan cuba aksi ini dirumah ya! Takut tak tahan kena marah dan berleter dengan mak hampa.

Seterusnya seronok sangat bila bersama anak saudara aku, Farish. Tak larat nak gelak dengan dia. Macam-macam telatah dia. Hurmmmmm.... Duduk saja-saja terpikir juga nak anak sendiri, tapi, eh apa yang aku merepek ni. Hahahaha.. Farish panggil aku mak cik, tapi kadang-kadang dia panggil ah(Kak Ah), panggilan keluarga aku untuk aku. Terasa amat muda bila dia panggil Kak Ah. Dia sangat-sangat bijak dan sangat kreatif apabila bermain. Dan dia suka suruh aku bacakan buku untuk dia. Buku kira satu, dua, tiga ja la. Yang sesuai untuk kanak-kanak yang berumur 1 tahun setengah. Kalau tv pulak, dia suka tengok channel 550 astro, Net Geo Wild. Dia suka tengok binatang. Kalau permainan, dia suka main bola.

Lagi, kat rumah ni makanan yang mak masak sedap-sedap. Hari tu, masa awal-awal balik, mak buat ketupat palas. Sedapnya cicah dengan susu/gula. Nyum3!!! Tadi pulak mak buat laksa, makanan kegemaran aku tu. Arrggghhhhh.... Suka sangat. Apa saja air tangan mak, semua sedap. Nanti boleh ka aku jadi seorang ibu macam mak? Yang makanan dari air tangan menjadi kegemaran anak-anak aku? Ermmmmm...... Setakat sekarang, aku tak rasa "YA", tapi mungkin nanti akan. Insyaallah, akan aku cuba belajar dari mak.

Seronoknya bila pi jalan-jalan dengan mak. Setiap pagi di hujung minggu, lepas subuh aku akan ikut mak dan geng pi jogging. Jauh jugak trek mak dok jogging, fuhhh!!! Petang pulak, aku pi rempit dengan mak aku ke Padang Besar. Alasan mak naik motosikal sebab susah nak ada parking. Tambah-tambah cuti Raya Cina pulak, orang banyak gila. Beli apa la kat situ, bukan murah sangat pun. Aku pi membeli baju dengan mak, tiga helai baju mak belikan untuk aku. hehehehe... Terima kasih mak. Salah satunya, T-shirt Angry Bird warna kuning, nak tergelak pun ada bila tengok baju tu. Mak ingat anak mak ni budak-budak lagi kot, nak anak mak pakai baju lagu tu.

Tersenyum aku sendirian mencoretkan kalimah-kalimah kenangan manis sepanjang tiga minggu aku bersama keluarga dirumah. Dan sekarang, aktiviti terbaru aku dengan mak ialah mencuci dan mengemas rumah yang baru siap kat Bukit Chabang. Semoga, cuti kali ini dapat eratkan lagi hubungan aku dengan mak. Gembira hati mak, hati aku juga akan turut gembira. Jadi, buat kawan-kawan semua, berbahagialah dengan keluarga anda selagi anda mampu. Bagi aku, walaupun tanpa abah, kasih sayang mak sudah tak terhingga sudah aku terima. Apatah lagi andai abah masih ada, mesti kasih sayang yang aku terima lagi melimpah ruah banyaknya.

Alhamdulillah..


~Penghujung bulan Januari ini membawa satu berita gembira buat diri aku. Satu hadiah yang bermakna telah aku terima dariMu, Ya ALLAH. Alhamdulillah, syukur tak terhingga.

2 comments:

Cik Lia said...

che nad..rindu mung!

cik kompas said...

huhuhu...mcm ni ar kawan...

ajak keluar xkeluar...

bebai la kat ang...


*tapi rindu ang, mcm mna nk bebai ni

hehehe...

nnt kami cdg nk keluaq lg kot...

ang join na...