August 16, 2011

Miss TUPAH!!

Zaman remaja ialah zaman yang paling ceria buat semua kan? Begitu juga dengan aku. Aku suka juga imbas zaman dulu-dulu. Ditambah pulak aku dok asrama, lagilah meriah suasana. Bermula dari bangun tidur, beratur kat tandas, berebut seterika, berebut cermin kat aras bawah, berebut ambik sarapan dan banyak lagi. Tersenyum aku sendiri bila ingat. Cik Tup lah ni yang gatai-gatai dok imbau kenangan dulu-dulu kat aku.

Aku dengan cik Tup ni bukan bestfriend pun, cuma kami agak rapat. Tapi memang dengan semua budak perempuan sebaya dengan aku kat asrama tu rapat, cuma ada yang lagi rapat. Cik Tup ni kira macam kawan-kawan biasa saja. Masa mula-mula sekali aku jejak kaki ke asrama, aku takut gila, tapi tak sampai menangis teruk-teruk. Masa tingkatan 1 aku dok tingkat paling atas sekali, sama aras dengan surau. Kami diletak mengikut tingkatan masing-masing. Aras empat, tingkatan 1+2 sikit-sikit, aras 3, tingkatan 2+3, aras 2 tingkatan 3+4 dan aras 1 untuk kakak-kakak tingkatan 5. Bilik pulak duduk ikut rumah sukan, waktu tu rumah sukan masih empat(sekarang sudah enam), dan aku rumah Marikh_Merah. Aku tak kenal sangat cik Tup masa tu. Tapi kami satu kelas masa di tingkatan 1 tu.

Tapi ada kenangan yang paling lawak sekali masa aku kat tingkatan 2 dengan dia. Aku ni kuat tidoq dalam kelas, macam-macam cara aku ada untuk berlakon konon-kononnya aku fokus dalam kelas. Tapi satu hari tu, nasib aku malang. Hari tu ada pembentangan subjek Bahasa Malaysia. Ala yang belajaq pasai gurindam, puisi dengan sajak tu la. Disebabkan kumpulan aku dah lepas, aku cadang untuk nak membuta masa pembentangan tu. Lagipun, cikgu ada kat belakang kelas, kiranya line clear ar.

Seperti yang aku dok rancang, masa pembentangan tu, aku pun lentok la tiduq. Cik Tup pun memang sekaki, geng yang kuat tidoq juga. Jadi kami dua tidoq sama-sama la. Aku tidoq memang nyenyak gila ar. Sampai satu ketika, budak laki yang kat meja seberang ketuk kepala aku guna kertas majung yang digulung, kertas untuk pembentangan tu la.

"Wey!!! Cepat la, depa tanya soalan kat hang nuh!",

Aku yang masih mamai-mamai lagi terus bangun cepat-cepat. Bunyi kerusi aku tolak membuatkan semua orang tengok aku. Aku tarik nafas,

"Ulang soalan,"

Tiba-tiba, cik Tup sebelah aku yang baru bangun terus tarik tangan aku suruh aku duduk semula. Saat itu juga, ketawa dari kawan-kawan satu kelas yang lain kedengaran. Aku malu sangat-sangat, tunduk saja, lepas ni mesti tak tidoq dah. Yang dok bentang kat depan? Muka nampak cuak gila, mau dak, tiba-tiba saja ada orang bangun nak jawab soalan. Mesti depa tengah takut orang tanya soalan. Lama juga depa gelak kat aku. Budak-budak laki kat meja sebelah tu apa lagi, gelak tak abis-abis. Kejadian tu mengambil masa lebih kurang sebulan jugak kot untuk nak reda, kalau dak, benda tu jadi bahan lawak depa. Siap buat ulang tayang semula kejadian tu. Kawan-kawan aku yang perempuan pulak, dok gelak saja bila ingat semula aksi aku tu. Sampai sekarang ni pun, walaupun dah 7 tahun berlalu, depa dok ingat jugak, kalau jumpa kira dok imbau kenangan memalukan tu ar.

Jadi sejak dari kejadian itu, aku dah tak duduk dengan cik Tup. Sebabnya kawan-kawan yang lain ubah aturan dalam kelas dan aku dibagi pasangan yang tak tidoq dalam kelas. Tapi tak habis lagi kenangan aku dengan cik Tup. Sebabnya, di tingkatan 3 dan 4 dia masih satu kelas dengan aku. Ok aku teruskan ke tingkatan 3, tapi kebanyakkan aku dah lupa la kenangan tahun tu. Aku teruskan ke tingkatan 4, aku ambik jurusan sains hayat, maka bermulalah alam kami dipisahkan mengikut kos. Ada yang ambik sains teknikal, yaka? Entah la, aku pun dah lupa. Sila betulkan aku, Cik Lia dan juzMe. Yang aku tau, depa dok panggil budak TK la, LK la apa lah. Nak dijadikan cerita, cik Tup ni masih sekelas dengan aku sebab kami ni suka membaca dan menghafal, jadi kami pilih sains hayat sebagai kos untuk peringkat itu. Dan dia juga duduk di sebelah aku di dalam kelas. Memang aku dengan dia ada jodoh duduk sekali la.

Jadi kami dengan amannya menjalankan aktiviti tidur bersama-sama di dalam kelas waktu subjek fizik, cikgu tu jarang masuk. Kenangan seterusnya berlaku di satu hari, dalam kelas fizik, kami tengah belajar satu teori, aku sudah lupa teori apa. Tapi tentang momentum la. Cikgu aku kata, makin dekat jarak sesuatu benda, makin besar momentum benda tu. Cik Tup ni pulak seorang pelajar yang cemerlang( lani dia belajaq kat Australia), dia terus aplikasikan apa yang cikgu tu cakap. Dia dengan tindakkan tanpa sedar telah menghayunkan penumpuknya ke mata aku dengan jarak dekat. Dan betul teori momentum tu, jadi dia dapat buat kesimpulan, makin dekat dia hayunkan penumbuk, makin sakit aku kerana makin besar momentum yang dihasilkan. Mata aku sepek sebelah hari tu. Kurang asam betul kau wahai cik Tup, aku terus merajuk dengan dia. Jaga lah kau cik Tup, ada hari ada bas, ada hari aku balas.

Selepas hampir seminggu aku merajuk dengan cik Tup, akhirnya kami berbaik semula. Dia mintak maaf, dia tak sengaja dan aku terima maaf dia. Tapi, akhirnya aku dapat balas balik juga kat cik Tup. Kisah tu berlaku di suatu hari, cik Tup sedang leka membaca, aku datang dari belakangnya lalu curi-curi lihat apa yang dia tengah kusyuk baca tu.

"Oooo... Ni keja hang no!"

"Woi, terkejut la."

"Hang dok baca mastika tentang kes skodeng Lubuk Tupah no, haaaa kantoi!"

Muka dia sudah kecut bila aku dapat tangkap dia tengah baca benda tu. Malu agaknya, sebab kantoi dengan aku. Disebabkan dia kantoi dengan aku tengah baca topik panas kat dalam mastika tu, aku mula gelar dia "TUPAH". Dia apa lagi, marah sangat, angin satu badan, tengok aku pon macam nak telan. Aku tak endah dia, aku terus menggejeknya dengan nama itu. Dia merajuk teruk dengan aku, mana taknya, benda panas dah jadi nama gelaran dia. Seminggu dia tak cakap dengan aku, aku pun tak berani nak pi cakap, sebab dia serious gila. Tak pernah-pernah dia marah lagu tu.

Aku menyesal jugak, tapi nama tu dah tersebar kat budak-budak perempuan yang lain gara-gara suara aku yang kuat tempoh hari. Sedihnya dia tak endah aku, ala aku melawak saja wey, tak kan dia nak terasa lebih-lebih pulak kot. Di suatu petang aku pergi jumpa dia, aku mintak maaf. Masa tu dia cakap dia dah tak marah aku dah pun. Fuh, lega gila bila dia gelak. Aku dengan dia sebelum ni memang suka melawak kasar-kasar, tak tau pulak yang kali ni dia terasa lebih-lebih. Untuk pengetahuan semua, sampai sekarang nama panggilan Tupah masih lekat sebagai nama panggilan dia. Dia pun dah lali dan tak kesah, cuma tadi dia marah aku sebab aku sebut kat facebook dia. Malu kot sebab kawan-kawan baru dan boipren dia dapat tau kot. Hahaha... Nasib kau la cik Tup oiii.

Selain satu kelas, aku dengan cik Tup ni dulu juga ahli pancaragam sekolah. Dia main flute, aku pulak trompet dan trombone(2003-2005 trombone, 2005-2006 trompet), dia setiausaha, aku pulak naib pengerusi untuk badan beruniform itu. Sukan pun sama, aku main bola baling, dia pon main, dan dia main hoki, aku pon main (tapi sekejap saja aku main, lainlah cik Tup, dia lagi pandai main hoki tu). Itu saja yang aku dapat imbau. Banyak juga dah lupa, tapi bila borak-borak dengan dia hari tu, ingat kembali la. Apa-apa pun, aku rindu kau cik Tup oii, dah la tahun ni summer break hang tak balik Malaysia, aku pulak bila jumpa kawan-kawan yang lain asyik dok sebut-sebut nama hang saja. Semoga hang sihat dan sentiasa dilindungi oleh ALLAH di perantauan, nasiblah hang tak dapat balik raya tahun ni, sapa suruh pi belajaq jauh-jauh sangat.


Zaman muda-muda, tahun 2004, 14 tahun. Kami mainkan masa pembukaan untuk Hari sukan.



p/s; zaman dulu sangat manis kan....... (^_^)

Suka sangat kata-kata kat bawah ni.
bad memory = something that i wouldn't forget.
good memory = something that i wouldn't regret.



3 comments:

miss ina said...

hahaha,aku igt lg yg masa f2 tu..:P

GR said...

hahaha. mesti panas je rasa masa kena tu kan. tak boleh nak tido. memang rasa tak kena je. malu.

teringat zaman sekolah dulu. tido dalam kelas memang hobi. duduk depan cikgu pun boleh tido, hehe :P

cik kompas said...

miss ina ; mesti la ingt, ang la geng kat belakang satu line hat dok gelak keras kat aku tu kn...

GR ; hahaha...mesti la, ditmbah kantoi dengan cikgu, tak berani nk toleh belakang.biasa la zaman dulu2, itulah hobi yg best skali.