August 19, 2011

Perlis negeriku yang tercinta

Perlis Indera Kayangan. Ya, itulah nama negeri tanah tumpah kelahiran aku. Namun, untuk pengetahuan semua, sekarang, Perlis sudah ditukarkan menjadi Perlis Darul Sunnah. Dah lama tukar, sejak aku tingkatan 5 lagi, 2007. Tapi Indera Kayangan tetap digunakan juga. Aku ceritakan sedikit sejarah negeri Perlis ini. Sebenarnya, dahulu Perlis merupakan sebahagian daripada negeri Kedah. Tapi Sultan Ziauddin Mukarram Shah telah menghadiahkan negeri ini kepada anakandanya Tuanku Safuah dan menantunya, Syed Harun Jamalulail pada tahun 1797. Selepas Siam menyerahkan kembali takhta kepada sultan Kedah selepas penaklukannya, Perlis terus dipisahkan dari Kedah. Sebab itulah, orang selalu gelar negeri Perlis dan Kedah ni adik, abang.


Bendera negeri Perlis ialah seperti gambar diatas, bahagian atas yang berwarna kuning bermaksud warna diraja bagi Raja negeri Perlis, manakala warna biru dibahagian bawahnya pula bermaksud rakyat negeri Perlis. Kedua-dua warna tersebut terletak bersebelahan dan rapat mencerminkan hubungan yang mesra dan rapat antara Raja dan rakyatnya.

Perlis merupakan sebuah negeri yang terletak paling utara di Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan negara Thailand di bahagian barat lautnya. Mengalami iklim bermusim yang ketara, di mana ia menerima jumlah hujan yang paling banyak di dalam bulan Oktober dan April hingga Mei, manakala musim keringnya ialah di antara bulan Disember hingga Mac. Hal ini disebabkan kedudukannya yang berdekatan dengan Thailand. Jadi tak hairanlah jika ia merupakan negeri yang mempunyai tanaman tebu yang terbesar di Malaysia dek kerana musim keringnya yang panjang yang merupakan salah satu kesesuaian untuk tanaman tebu.

Cukuplah bercerita serba sedikit tentang latar belakang negeri ini. Jadi, aku teruskan kepada perkara utama yang ingin aku ketengahkan untuk kamu-kamu yang belum kenal dengan lebih rapat lagi negeri ini. Disini aku ingin kenalkan dengan makanan yang menjadi kegemaran masyarakat di negeri ini. Ada banyak sebenarnya, tapi aku hanya akan ceritakan yang mana aku rasa cukup sedap dan unik saja. Kalau ada yang sama dengan tempat hampa, tak kesah pon. Apa salah berkongsi keunikkan dengan negeri aku, kan!



Yang pertama ialah Laksa Kola. Kuahnya diperbuat daripada ikan dan dinikmati bersama laksa yang diperbuat daripada tepung beras dan dipulas sendiri mengunakan acuan maruku.
Keenakkannya membuatkan ia menjadi terkenal dan laksa ini selalunya hanya boleh didapati di Kuala Perlis saja. Namanya itu sudah mengambarkan tempat ia mula diperkenalkan jadi jika ingin merasai Laksa Kola Ori, pakat-pakat pi Kuala Perlis na.


PELBAGAI JENIS PULUT.

Negeri aku ini juga sangat popular dengan sajian pulutnya. Salah satu makanan kegemaran di Perlis ialah pulut ayam. Pulut ayam ini merupakan masakan Thai yang popular dikalangan orang tempatan dan pelancong-pelancong. Ayam yang disaluti tepung dan rempah digoreng dan disajikan dengan pulut bersama sos dan bawang goreng. Selain ayam, pulut juga disajikan bersama mempelam, durian, cempedak dan ikan kering. Seperti kat bawah tu, hampa boleh la tengok, jamu mata.




Ini pulut ikan masin, dimakan bersama-sama kelapa parut dan juga ikan masin. Selalunya, dihidangkan sebagai sarapan. Kalau kenduri, pagi-pagi tuan rumah akan sediakan pulut inilah untuk jiran-jiran yang datang bergotong royong untuk majlis tersebut.

Pulut Durian. Dimakan dengan santan dan juga sedikit gula. Sedap! Sebelum puasa hari tu, agak meriah jugalah dengan musim buah durian ni. Kat belakang rumah aku, walaupun hanya ada 2 pokok, tapi memang tak larat nak makan. Lagipun, dalam keluarga aku, kebayakkan tak makan raja buah ni, termasuk aku. Rugi kan? Tapi, kalau mak aku buat pulut macam kat atas tu, dengan santan tambah gula, aku tak tolak, makan juga. Sebab sedap sangat. Santan rasa masin-masin, gula rasa manis-manis.

Seterusnya Pulut Cempedak. Yang ini memang kegemaran aku. Pokok ni ada di sekeliling rumah aku, ada la lebih dari sepuluh pokok. Rasanya cukup enak sekali. Tak terkata jika dapat memakannya.

Pulut Mempelam, lebih kurang sama macam pulut cempedak. Tapi yang lainnya, buah cempedak ditukar dengan buah pelam. Buah pelam tu pulak, tak kisah la jenis apa pun, tapi yang terkenal kat Perlis, pelam Harum Manis la.


BUAH-BUAHAN YANG UNIK DAN SEDAP


Buah ini namanya buah ghekup. Aku tak tau la kat tempat lain nama apa, kat tempat aku memang sebut lagu tu. Sedap bila cicah dengan garam. Dulu ada kat belakang rumah aku, tapi sekarang dah tak dak dah. Pokok dia berduri, buah dia pulak ada biji kecik-kecik.

Buah pelam muda. Yang ini biasa ada kat tempat hampa kan. Tapi ada juga kelainan cara kami makan. Selalu petang-petang, mak aku dengan jiran-jiran akan berkumpul di bawah pokok sambil bersembang. Sambil tu, depa makan buah pelam muda cicah dengan garam belacan (kat tempat aku panggil lagu ni). Garam belacan senang saja nak buat dia, boh toyu (atau dipanggil kicap oleh orang luar), belacan, gula, cabai (juga dipanggil lada oleh orang pantai timur, manakala selebihnya memanggilnya cili) ,garam dan digaul la. Sudah sedia untuk dicicah bersam-sama buah mempelam muda sambil bersembang. Nyam-nyam...

Buah cermai. Sekarang susah dah nak jumpa pokok dia ni. Dulu-dulu kat belakang rumah aku ada sepokok. Sedap dimakan saja. Kadang-kadang mak aku buat halwa, manis-manis sikit. Memang betul, sekarang pokok dia dah pupus. Daun dia ada guna jugak, untuk buat mandian budak-budak kecik yang demam kot. Kalau tak silap la.

Yang ni kat Perlis panggil buah Keriang dot. Cuba sebut guna loghat utara tengok ===> gheryang doit. Hahahahahaha.. Pandai pon!! Bila kita makan, mulut dan lidah kita bertukar jadi warna ungu. Sampai sekarang ada lagi sepokok kat tepi rumah aku. Sedap makan begitu saja, nak gaulkan dengan garam pon boleh jugak.

Ini pula ialah buah yang sangat istimewa, sebabnya hanya ada di negeri Perlis saja. Selain itu, ianya juga bermusim. Hanya pada bulan Mei saja boleh dapat makan buah ni. Sekarang negeri Perlis terkenal dengan buah ni, Namanya buah pelam Harum Manis. Dengan namanya kita sudah tau betapa uniknya dia, buah ini memang berbau harum dan sudah semestinya manis rasanya. Sekilogram boleh mencecah RM15, lebih kurang 3 biji saja. Sebiji RM5.


Yang terakhir ni bukan termasuk dalam buah-buahan, tapi ia sejenis makanan laut. Namanya mentarang. Didapati di pesisiran pantai yang berselut. Aku tak pernah makan sebelum ni tau, tapi aku kenal la rupa dan namanya. Jadi, disebabkan aku tak pernah makan, suatu hari, kami keluar makan di Kuala Perlis, kakak aku telah menempah mentarang masak halia. Aku teruja gila makan. Aku makan banyak jugak la, sedap ooo... Keesokkannya, aku keracunan makanan. Ambik hang!!!

Sebenarnya, dulu Prof aku pernah ceritakan kat dalam kelas food tech la, dia cakap, daripada makan kerang dan yang sama waktu dengannya(mentarang), lebih baik makan siput babi. Kami satu kelas buat bunyi, eeeeeiiiiiiiiii...... Tapi bila Prof terangkan kenapa, aku sudah berhenti makan kerang. Nak tau sebab apa? Sebab, kerang ni, dia makan apa saja benda, termasuklah najis(kalau suka sangat kerang, cuba cari kerang yang diternak). Jika dibandingkan dengan siput babi, dia hanya makan rumput saja tau. Cuma orang kita dah setkan kat kepala ni, siput BABI. Jadi mulalah timbul rasa geli dan jijik terhadap haiwan tersebut. Aku nak cerita sangat pasal mentarang ni bukannya apa, kot-kot la suatu hari nanti hampa mai Perlis, member ajak makan mentarang bakaq ka, cuba elakkan. Sebabnya, tukang masak kat kedai tu, bukan cuci betul-betul bersih pun selut-selut kat dalam mentarang tu.

Sekian, itu saja dari aku. Nak mai Perlis, habaq la, rumah aku kat Padang Besaq, kalau aku ada kat sini, aku boleh jadi penunjuk arah. Tak payah dah guna kompas, sebab aku kan cik Kompas.

Sumber:
Anak Gapura Utara
My Far East

6 comments:

Yanayo said...

kecuq ayaq liuq tgk buah cermai.. lma tak mkn.. haha..

cik kompas said...

mau tau la...dulu kecik2 dok gonyeh selalu...biji dia luah buat peluru tembak kawan..

tak senonoh dulu...hahahaa

GR said...

rindunya kat perlis. dulu belajar kat perlis 3 tahun. bilalah nak sampai sana lagi. hehe

cik kompas said...

yaka...dh rindu, mai la melawat sini..hahaha

Anonymous said...

Ada satu makanan thai biasa jual dpaar..kang tanah kelapa bakar udang kering. Cili api sirap gula ..nk makn bru bungkus mcm sireh..dgn daun ape nma xtau..bole ceritakn atau bg nama ..xsilap miangkam cer crikn

pakcik lan said...

Kat mana Kedai jual pulut ikan masin Belah Petang?