July 20, 2011

Aku blur~

Pernah dak hampa rasa blur semacam ja. Aku pernah, bukan kali ini saja, tapi banyak kali. Pertamanya, aku takut. Bila aku takut, kepala jadi serabut memikirkan benda yang tak patut aku fikir. Kemudian, mulalah aku bayangkan perkara akan terjadi. Aku fikir apa akibatnya selepas ini. Lepas itu, aku akan berhenti berfikir sebentar, kemudian aku menangis. Tapi aku sendiri langsung tak tahu apa sebab aku menangis. Yang aku tau, aku rasa nak menangis saja. Setengah jam kemudian, aku migrain. Lepas dapat sakit, baru aku ingat padaNya.

Betul juga satu ayat dari seorang sahabat aku, "tambah senang, kurang tenang"..

Ialah, sebabnya kita langsung tak pandang apa yang kita ada, langsung tak bersyukur, yang kita tau, salahkan takdir kenapa kita tak macam itu, macam ini dan macam-macam lagi. Dan kita langsung tak boleh sabar dengan apa yang tak ada pada kita sekarang. Aku bagi contoh, kita cantik, tapi kita tak sedar, kita tak bersyukur. Yang kita tau, kita nak kaya saja, dan bila kita berusaha ke arah menjadi kaya, kita tak sabar. Kita nak cepat kaya. Itulah satu realiti hidup kita.

Lumrah dalam dunia ini, ada yang baik, ada yang tak. Ada rasa hasad dengki, ada pula rasa iri hati, ada rasa benci, ada juga rasa sayang, ada rasa rindu, ada pula rasa dendam. Berbagai-bagai jenis rasa yang ada, tapi itu adalah perasaan yang setiap dari kita ada. Sama ada sedar mahupun tak, kita ada setiap ciri-ciri tersebut. Sebab itulah kita dikurniakan olehNya akal. Dengan akallah kita dapat mengawal semua perasaan tersebut dari terus menyelubungi diri kita.

Mari sama-sama beristigfar,

Astagfirullahalazim,,,

No comments: