July 8, 2011

Penaku di Penghulu hari..

Puteriku sayang….

Disaat kau di lahirkan terpancar kegembiraan di wajah ayah dan ibu kerana di kurniakan seorang anak perempuan yang comel dan cantik seperti ibu dan ayahnya…

Ibu mengharapkan agar anak kecil ini dapat memberi keceriaan dalam hidupnya dan menjadi seorang gadis yang sopan santun dengan budaya timur dan mematuhi setiap ajaran ISLAM…

Wahai puteriku sayang…

Ibu sentiasa menjaga dirimu dari anasir-anasir jahat dan gangguan lelaki yang bertuankan nafsu di luar sana…

Puteriku…bukan ibu ingin menyekat kebebasanmu bersama-sama kawan-kawanmu tetapi sedarlah ramai musuh-musuhmu diluar sana sedang memerhatikan perkembangan dirimu…perubahan tubuh badan mu itu yang mengiurkan pandangan mereka…ini semua bukan ibu mereka,bukan untuk menakutkan mu wahai puteriku tetapi inilah kenyataan…lelaki diciptakan dengan satu nafsu dan sembilan akal…nafsu yang satu itu belum tentu mereka dapat mengawalnya dengan baik,belum tentu mereka dapat menahannya…memang ALLAH jadikan mereka begitu…

Wahai puteriku sayang…

Hawa diciptakan oleh ALLAH kerana ALLAH mengetahui Adam memerlukan teman untuk berbicara…tetepi ALLAH telah menyediakan panduan untuk Adam…ISLAM adalah agama yang indah dan cantik…ALLAH mengetahui fitrah hamba yang diciptakannya lantas ALLAH telah meletakkan garis panduan dalam hidup ini antara lelaki dan prempuan

Bukan sewenang-wenang untuk kau bergaul dengan mereka,kerana kau masih mentah untuk menilai lelaki-lelaki di luar sana…mereka semua mempunyai agenda tersendiri,wanita adalah fitnah terbesar dalam dunia ini dan wanita jua adalah penawar dan mutiara yang berharga jika ia di jaga dengan rapi,di gilap setiap hari dan di simpan tempat yang sukar untuk orang melihatnya apatah lagi untuk menyentuhnya…

Maka dengan itu ALLAH telah menwajibkan setiap wanita muslim itu menutup aurat mereka dari pandangan mata lelaki anjabi…kerana panahan mata ini mungkin kau akan terpukau…kata-kata manis mereka ayat yang tersusun rapi dengan struktur ayat dan frasa ayat yang memang A1…kau tak dapat menangkisnya tetapi jika kau mengikut panduan-panduan itu kau akan terselamat wahai puteriku…

Ingatlah puteriku kau lah permata idaman semua orang, hiasi dirimu dengan senjata yang teguh untuk kau menghadapi cabaran di luar sana…

Aduhai puteri ku sayang…

Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli

Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti,

Lembutmu bukan hiasan bukan jua kebanggaan,

Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati…

Disebalik bersih wajahmu,

Disebalik tabir irimu ada rahsia agung tersembunyi dalam diri,

Itulah sekeping hati yang takutu pada ILLAHI,

Ber pegang pada janji mengabdikan diri

Malumu mahkota kau yang kau jadikan singgahsana

Hanya berkuasa menjaga diri dan nama

Wahai puteriku sayang

Kau lah mahligai idaman

Syurga itulah tempatnya…

Puteriku sayang

“Rupa-rupanya puteri ibu ini sudah besar ya, tak lama dah mula melangkah ke alam persekolahan menengah”,kata ibu dengan wajah yang ceria kerana anak gadisnya mula melangkah ke alam remaja…

“Tapi sayang ibu khuatir semua itu”,kata si ibu

“apa yang ibu nak takutkan insya ALLAH ibu puteri ibu ini akan berada dalam lindungan ALLAH…amin”,kata si anak

Si ibu membelai rambut anaknya itu…

Dalam hati ibu itu seribu satu satu kerisauan yang bersarang di hatinya hanya doa pohonkan agar anaknya terselamat dari segala penipuan besar diluar sana…berhati2 lah wahai puteriku…

Sebaik-baik hiasan dunia adalah wanita solehah…mampukah kita untuk mencapai taraf wanita solehah itu? Insya ALLAH tepuk dada tanyalah iman…

Dalam menempuh hidup yang serba moden ini kita harus pandai dan bijak mengatur strategi untuk menjaga anak-anak kita samaada lelaki atau perempuan…supaya tidak mudah terpengaruh dengan tipu muslihat musuh-musuh diluar sana…kerana musuh-musuh diluar sana sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan dan memesongkan AKIDAH remaja kita pada hari ini…nak salahkan siapa ibu bapa sebab tak ready awal-awal untuk menjadi ibubapa…cuba periksa balik kepada ibubapa semasa diawal perkenalan,di zamam cinta yang indah-indah itu, ada tak menjaga batas-batas pergaulan yang telah ALLAH tetapkan? Ikut ke tak atau adalah juga tapi kadang2 tu daruratlah…

Hah…mana ada istilah darurat lah dalam perkara-perkara macam ni,kita ambil contoh budaya sekarang ni cinta muda mudi yang mana boleh di anggap darurat lah…

1. Bercakap dalam telepon dengan nada yang manja…hmm…macam mana ada tak?mesti lah ada…bukan selalu pun kadang-kadang je…hah..hah nampak tu yang kadang-kadang itu lah….kalau seronok nak buat selalu…kenapa masih nak menafikan lagi mari saya buktikan…

ISLAM telah menetapkan panduan kepada hamba-hambanya dalam pergaulan lelaki dan perempuan kenapa suara itu di kira aurat …jangan salah faham pulak bukan maknanya orang perempuan tak boleh bercakap langsung…macam mana kita nak belajar nanti bila nak Tanya lecturer soalan pakai surat lak pulak….hah tak ke parah nanti….tak pasal2 lah pulak lecture tu salah tafsir… ada pulak student suka kat dia tak ke naya tu namanya….

Macam ni bila kita bercakap dengan lelaki yang bukan mahram kita maksudnya yang halal bagi kita untuk berkahwin dengannya…kita kena cakap kasar lah sikit…kasar tu bukannya kena brutal-brutal tapi macam mana lecturer kita bercakap dalam class masa ajar kita…macam tu lah…kenapa kita kena jaga semua ni…hai payah lah pulak kan tapi ingat kawan-kawankuku…semua yang ALLAH tetapkan ada sebab musababnya bukan main-main tau…ok mari kita explore satu persatu…ALLAH dah buat kaji selidik awal-awal dah pasal hamba-hamba DIA ni… sebab itu lah kita tak leh nak temberang…masa kena soal..

Ok let’s go point to point…in the first…why?when u use the slow voice during talk with man……..!!!!!!!!!???????


Mereka akan memandang diri mu dengan penuh ghairah tapi mereka tak tunjukkan konon-kononnya nak control macho…

Faham-fahamlah bila dah ghairah tu macam-macam yang berlegar diruang angkasa otak mereka…

Bila dah tiba masanya tunggu je lah…..dan untuk makluman kalau member lelaki call lepas 12 tgh malam jangan angkat….tau tak kerana itu adalah waktu yang tak sepatutnya untuk lelaki dan perempuan untuk menjawab panggilan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kita orang perempuan ni satu je….kalau mahkota diri kita dah hilang dah takde guna lagi….sebab itu mencegah lebih baik daripada mengubati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Puteriku sayang

Dalam diam kau ku perhatikan,

Namun tiada sebarang reaksi dari dirimu,

Aku rasakan mungkin tiada harapan untuk ku mengenali dirimu,

Tetapi aku tahu walaupun kau tidak memberi sebarang jawapan..aku tahu,

Kerana yang mahal itulah yang sentiasa menjadi buruan,

Buruan setiap lelaki yang ingin menjadikan kau sebagai seorang isteri

Kejadianmu di ciptakan ALLAH sungguh unik dan indah,

Dirimu umpama mawar berduri,

Bila dipegang akan luka jari jemari tetapi sang kumbang hanya mampu memandang dari jauh,

Untuk mendeaktimu khuatiri ia akan membawa padah,

Kau telah memagar dirimu dengan pesanan dari yang maha ESA,

Dirimu hanya untuk suami yang tersayang,

Dan kau menjauhkan pandangan mu dari panahan mata lelaki yang menipu...





p/s; Dah lama simpan, tak tau copy dari mana, dah lama dah pun dari 2008.. Tapi hari ni terjumpa semula dalam simpanan. Moga dapat dikongsi bersama yang lain. Wallahualam....

4 comments:

EZAN IDMA said...

satu lagi blog yg penuh keinsafan. Thumbs Up

cik kompas said...

hehehe,sekadar perkongsian...

GR said...

pesanan yang sangat bagus. :)

cik kompas said...

ea, pesanan untuk diri jugak ni..

GR ni gurl kn?

napa kt blog 2 pic lelaki ek..