July 13, 2011

Tak Dak apa pun.

Pernah tak hampa semua download cerita? Bagi yang pernah, hampa memang sangat( )*isilah sendiri. Sebenarnya, aku sebelum ini langsung tak pernah ada pengalaman download sebarang cerita pun. Yang aku tau, mintak aja dari orang. Bawak pendrive, buat muka kesian, pahtu mintak la tiga empat cerita.


Tindakkan aku itu boleh diibaratkan seperti "bersenang-senang di atas kesusahan orang lain". Ya, itulah yang selama ini aku lakukan terhadap semua kawan-kawan aku. Sampai satu tahap, aku yang ingin bercuti selama 4 bulan sanggup copy berpuluh-puluh cerita dari kawan-kawan aku. Memang sangat kejam. Tapi hanya buat yang betul-betul bersusah payah mengdownload semua cerita tu la.


Bermula kisah aku yang buta kayu IT ni belajar download cerita. Disebabkan cerita yang aku copy dari kawan-kawan aku sudah siap aku tengok dalam masa dua bulan, aku mula terasa gatal-gatal ingin mencuba mencari cerita baru.


Pertama sekali aku tanya dari kawan sekolah lama, aku tanya masa kami keluar lepak-lepak sambil makan. Dia pun ajar guna mulut saja, dan aku sebagai muridnya berusaha untuk cuba membayangkan apa yang diajar olehnya. Namun aku langsung tak paham. Aku dari dulu memang slow learner.


Balik dari jumpa kawan aku, aku terus mencapai laptop dan terus mencuba untuk belajar sendiri. Dan aku anggarkan masa untuk mendownload satu drama korea mengambil masa lebih kurang tiga ke empat hari, bukan 24jam satu hari la, lebih kurang 12 jam satu hari mendownload.


Drama korea pertama aku berjaya download menggunakan keringat aku sendiri ialah My Girlfriend is a Gumiho.( aku ambik masa 2 minggu download). Masa aku tengah pelan-pelan belajar ditambah pulak internet terputus.


Kat bawah ni aku listkan link-link yang aku selalu terjah,

gloG85 mediafire

sazwan mediafire

kongsi gelap


File yang didownload plak sangat pelik. Bagi aku yang pertama kali melakukan kerja ni.
File dia format .001 .002 .003.....


Mula-mula aku tersangatlah keliru, apa kehei aku download lama-lama, tiba-tiba tak boleh nak tengok. Lepas belajar lagi dengan lebih mendalam, rupa-rupanya, file-file tersebut kenalah disambungkan terlebih dahulu, dan kemudiannya dinamakan dengan apa-apa jenis file yang kita nak. Contohnya, .avi atau .mkv.


Kalau hampa tak paham, hampa boleh baca kat tutorial kat sini. Aku yang slow ni pun boleh paham, hampa semua apatah lagi kan. Yang penting, cuba belajar perlahan-lahan. Jangan terlalu gelojoh. Kalau makan nasik dengan gelojoh, nanti tak hadam.


Tapi perkara yang paling menyiksakan aku adalah, bila aku penat-penat tunggu sampai pukul 12 ++ untuk mendownload satu-satu file, dan hanya tinggal berapa peratus saja nak habis download, tiba-tiba internet terputus. Bukan terputus dengan sendiri, tetapi ditutup oleh manusia. Pernah aku merajuk untuk mendownload selama dua hari. Buruk punya perangai. Hahahaha...


Lagi satu, aku juga diberikan tagline oleh mak aku, " satu hari tak usung laptop, tak boleh hidup". Tak dak ar, boleh ja hidup. Aku akan usung laptop aku tepat pukul 10 ke ruang tamu. Nak tau sebab apa? Sebab adik aku nak tidoq. Tak leh kacau orang yang nak pi sekolah tidoq. Hahahahaha...


Waktu aku mengdownload cerita adalah lingkungan pukul 1 tengah hari hingga 6 petang, 9 malam hingga 1 pagi. Sambil tunggu download aku baca blog orang. Jangan terkejut la kalau aku dok terjah entri lama-lama hampa tu. Sebabnya, aku gila tengok huruf. Maksudnya, aku suka membaca la.


Hahaha.... Sebelum ni, aku langsung tak UP-TO-DATE cerita yang baru keluar. Contohnya, aku akan tengok satu-satu cerita yang keluar dipawagam tahun 2008, aku tengok dalam 2009. Macam itulah, ditambah pulak negeri kelahiran aku ni memang tak pernah wujud pawagam. Eh... eh... Kejapp.... Ada la, tapi bukan pawagam, nama dia Dewan Kapitol, kalau aku tak silap la. Tapi seingat akulah, aku tak pernah jejaki kaki ke tempat tu. Selepas beberapa tahun bangunan tersebut terbiar, kini dah pun di ambil alih sepenuhnya oleh UniMAP.




Aku ni jenis kampung punya orang, bagi aku, aku tak rasa tengok wayang itu adalah satu kepuasan. *BAGI AKU, satgi hampa mai serang aku pulak, itu sekadar pendapat aku, seorang budak kampung yang seperti katak dibawah tempurung. Ok, berbalik pada kisah wayang, aku pernah sekali saja tengok wayang. Pengalaman pertama aku dan mungkin yang terakhir kot(insyaallah). Ceritanya, Hantu Kak Limah Balik, tengok dengan kakak aku, kawan kakak aku, adik aku dan juga sepupu aku.

Aku nak cerita yang sekarang dengan tahunya aku mendownload, aku boleh tengok cerita baru kat laptop aku. Hahahahaa.... Bosan? Biar ar, sebab ini aku, memang aku bercita rasa macam ini. Cita rasa orang tak sama kan. So, terimalah perbezaan.

Ok noktah! Banyak lagi link untuk download cerita yang boleh hampa dapat, cuba tengok kat sini.

Sekiannnnn..... Selamat mencuba.

p/s; kegilaan aku akan tamat bila tamatnya cuti semester yang panjang gila ni.. hee~

p/s II; Jom blogwalking.....

Aku nak habiskan baca blog ni-----> the blocked blog....
Next, KeretaMayat...

2 comments:

saiazuan said...

huhu skrng zaman download2 kan.. kna gak tau mcm ne nk dwnld :)

cik kompas said...

yea betol...biar kita rasa sendiri kesusahan mendownload...

baru rasa puas tgk cita yg kt download sendiri.