July 26, 2011

Benda wajib dilakukan sebelum tidur...

Hampa pernah dak terjaga tengah malam, dalam lingkungan jam 2, 3 pagi? Lepas tu, terjaga pulak sebab mimpi ngeri. Tak kisah la apa jenis mimpi pun, asalkan ianya ngeri. Bila hampa terjaga pulak hampa rasa panas ja satu badan, berpeluh-peluh.

Semalam benda ni jadi kat aku. Aku tiduq awal juga la, sebab aku kurang sihat. Lebih kurang pukul 2.43 pagi aku terjaga. Dan benda yang aku mimpi tu pun aku masih boleh ingat sampai malam ni. Tapi yang pastinya masa aku terjaga tu, memang ketaq habis ar. Dengan cahaya bulan pulak samar-samar masuk ikut bata bunga bilik aku.

Aku ingat mimpi tu tapi aku tak tau nak cerita macam mana. Tapi yang pastinya, aku menjerit dalam mimpi, sampai terjaga pun aku menjerit. Pagi tu aku cuba berfikir dengan warasnya apa yang terjadi semalam.

Pikir punya pikir, rupa-rupanya aku tak tidur macam hari-hari biasa. Malam tu aku tidur dalam keadaan yang aku tak mau tidur lagi, dalam erti kata lain "tertidur". Yang pastinya, semua rutin harian yang aku akan buat sebelum tidur, aku tak buat.

Ok, ni aku nak kongsi apa benda wajib yang perlu kita buat sebelum tidur.

  • Basuh muka
Yang pertama, basuh muka. Alah, buat apa nak basuh muka, nak tidur ja pun! Haaa... Salah tu, sepatutnya, sebelum tidur, pastikan hampa basuh muka. Bersihkan dari segala minyak-minyak, debu-debu dan microorganisma yang lain. Nak tambah basuh kaki sekali pun boleh saja.
  • Berus gigi
Yang ini bekas roomate aku yang pesan. Dia kata pensyarah dia yang bagi tau. Sebab ada kesan kot, mungkin akan mendatangkan penyakit. Aku pun dah lupa apa yang kawan aku terangkan panjang lebar hari tu. Tapi bagus apa kalau kita berus gigi sebelum tidur. Sekurang-kurangnya, sisa makanan yang kita makan masa makan malam tak dak la tertinggal.
  • Buang air
Haa..... Yang ni pun sama, maklum la roomate aku tu budak nursing, macam-macam petua dia cuba turunkan kat aku. Petua ni dia turunkan kat aku masa dia tengah belajar endocrine. Ala yang pasal ginjal tu la, yang bentuknya piramid tu. Dia cakap, sebelum tidur, biasakan buang air dulu. Sebabnya, ada satu benda aku pun dah lupa apa namanya, yang mengawal rasa ingin membuang air akan rosak kalau kita tahan. Akibatnya, kita akan jadi macam orang tua-tua yang langsung tak dak rasa apa ketika hendak membuang air , tengok-tengok dah basah.
  • Minum air kosong
Minum air kosong ni aku pun tak tau dari mana aku dapat, tapi memang dah jadi tabiat aku. Mungkin nak bagi tekat tak kering kot.
  • Baca doa tidur
Yang ini sudah semestinya perlu. Sebabnya nak menghalang gangguan syaitan ketika kita tidur.


Rupa-rupanya semalam aku tertidur masa tengah tengok cerita. Aku penat, tapi tak mengantuk, lalu aku ulang semula tengok cerita. Mujur la laptop aku automatik hibernate, kalau dak, mau meletup la dia. Dan aku tertidur dalam keadaan yang aku tak sedar, perkataan apakah yang cuba aku katakan ni. Hahahaa.....

Pesanan aku, kalau nak tidur tu silalah bersiap sedia. Sebab apa? Sebab kalau kita terjaga pukul 6, tengok-tengok kita tertidur kat meja, kan dah dinamakan satu kerugian. Rugi la, sebab tak dapat tidur atas katil. Ditambah pulak dengan bermacam-macam gangguan lain.

Jom tidoq.......... (^_^)

3 comments:

GR said...

haah, rugi kan kalau tak dapat tidur atas katil! hehe. GR pun ada tabiat sendiri sebelum tidur yang GR amalkan :)

Kapten Atok said...

aku kalau nak tido... tido ja
kalau aku buat semua yg ko buat tu maknanya x tido ler aku

cik kompas said...

GR---> memang sgt2 rugi woo...masing2 ada tabiat sendiri kn.

Kapten Atok---> hahaha, ini cuma contoh jala. Tapi kan, yang basuh muka tu wat la. Jaga kulit muka.