July 21, 2011

Rahsia rasmi seorang wanita.

Hampa pernah dak ada seorang wanita di sisi? Wanita tu tak kira la sapa, sama ada mak ka, kakak ka, adik ka, kekasih ka, isteri ka, kawan ka, asalkan dia seorang wanita. Dan sudah semestinya wanita yang berumur 12 tahun dan ke atas. Kenapa mesti 12 tahun ke atas? Sebabnya, kebanyakkan wanita di umur ini sudah mengalami kitaran haid.


Ya!! Hari ini aku mahu bercerita tentang wanita dan PMS, dan secara tak langsung akan menyentuh juga pasal haid. Sebabnya, bila haid baru PMS berlaku. Dan yang namanya wanita jugalah yang berhadapan dengan semua ini. Qunsa aku tak tau la dia ada ke tak.


Ok, mula-mula sekali, tentang PMS. PMS ini sebenarnya dalam bahasa inggeris iaitu Premenstrual Syndrome. Selain itu, PMS juga dikenali sebagai PMT( Premenstrual Tension). Dari nama pun kita boleh dapat tau apa jenis penyakit yang selalu wanita alami setiap bulan.


Hampir setiap wanita akan merasai sindrom ini. Oleh itu, aku terdetik ingin berkongsi tentang PMS dari pandangan aku. Sebabnya, aku rasa ramai yang masih tak ambik kisah hal ini. Walaupun kita seorang wanita, kita kena tau juga! Sebab apa? Kalau kawan kita PMS, kita sebagai wanita sepatutnya amat memahami keadaan mereka. Ini tak, masa dia PMS, segala angin taufan mai melanda, kita boleh sabaq, kasi can kat dia sebab dia "PMS". Tapi bila masa kita, dia buat-buat tak faham. Tolonglah.... Tolonglah memahami kaum sendiri.


PMS akan mendatangi wanita sama ada sebelum, semasa ataupun selepas haid. Tapi kalau yang normal, akan berlaku 2 minggu sebelum kitaran haid. Tapi kebanyakkan wanita sekarang PMSnya tak menentu. Mungkin juga hal ini disebabkan faktor pemakanan. Sebabnya, makanan juga boleh menyebabkan hormon kita meningkat mahupun menurun.


Hormon utama yang membuat onar PMS ini adalah hormon estrogen. Hormon estrogen ini sebenarnya hormon wanita, tugas dia untuk tebalkan dinding endometrium, bila estrogen menurun, dinding endometrium pun akan turut runtuh sekali. Mood pun akan turun jugak lah nampaknya. Tapi, kalau ada persenyawaan, dinding itu tak akan runtuh tau. Sebabnya, kat situlah kita membesar.


Sesetengah wanita ketika PMS melanda dirinya, dia sendiri seperti tidak kenal akan dirinya. Perangai pulak, 360 darjah terbalik. Kadang-kadang, terdetik juga dihati rasa nak bunuh orang yang banyak cakap, yang menyakitkan hati dan banyak lagi. Dalam jangka masa ini, emosi para wanita amatlah tidak stabil, perkara sekecil-kecil kuman pun boleh mengakibatkan mereka ini menangis tanpa sebab.


Pernah dulu, aku ceritakan pengalaman aku sendiri. Lepas magrib aku ke kafe untuk beli makan malam. Aku tak suka makan kat kafe sebab suasana kat situ amat bingit. Oleh itu, aku punya tujuan ketika itu, pergi beli dan balik makan kat bilik. Lebih kurang setengah jam aku tunggu, aku mula menangis. Betul! Kat kafe tu jugak aku teyak(!_!)... Memang la sekarang aku tengah waras, aku fikir benda yang aku buat tu sangatlah bodoh. Tapi, masa tu aku tak ingat apa dah. Aku menangis setengah jam kat kafe, tersedu-sedu. Nak tau sebab apa? Sebab akak kafe tu goreng nasik aku lambat sangat.


Lepas dah dapat makanan aku tu, aku balik dan aku sambung menangis sambil makan. Padahal bila difikirkan, kecik punya hal, tapi emosi ja lebih. Maka, disini ingin aku nyatakan, itulah penangan PMS kepada wanita. Masalahnya, PMS ini tak dapat kami kawal, sebabnya ia tindakan luar sedar otak kami yang terhasil daripada rangsangan hormon wanita.


Oleh itu, disini aku nak tekankan pada sahabat wanita yang diluar sana, anda sebagai wanita sepatutnya lebih faham perasaaan sahabat wanita yang lain. Nak buat macam mana kan, memang wanita dan PMS tak dapat dipisahkan.


Dan buat ibu-ibu pulak yang ada anak perempuan, tolonglah faham anak gadis kalian. Kesian depa, dah la PMS, pastu kena berleter dengan mak tak henti-henti pulak.. Hahaha... Aku la tu. Bukan saja-saja nak lawan mak, tapi masa itu PMS sedang menyerang, emosi tak dapat kawal, fikiran pun turut terganggu. Yang bakal jadi ibu pula, jom kita sama-sama fahami bakal anak gadis kita.


Dan buat kaum adam, yang bukan suami kepada seseorang wanita, cuba jauhi diri anda ketika anda melihat wanita yang seperti emosinya terganggu. Sebabnya, peratus anda terdedah pada bahaya amatlah tinggi. Tapi berlainan pula buat suami, anda sepatutnya perlu mendekati isteri anda ketika mereka PMS, kerana wanita ketika ini suka dilayan seperti seorang ratu. Kalau boleh, setiap bulan, masa isteri PMS tu, tawarkan diri anda untuk kurangkan beban kerja mereka. Cewah, macam aku tau saja.

Wallahualam...

2 comments:

Kapten Atok said...

owh. mcm tu ah

kenalah bg tau awal2. "aku ni pms... hang jgn nak kaco aku kalau tak aku bako jer hang"

hehe

cik kompas said...

Macam mana nak bagi tau, emosi tengah menurun. Silap-silap, dapat penampar dulu baru kau boleh tau. Hahahahaha...