June 20, 2011

Hari bapa bila?


Dua tiga hari ni, aku terputus internet. Alhamdulillah semalam dah baik semula, tu pun ganti yang baru. Tula akibatnya kalau terlebih had guna. 24jam buka tak tutup-tutup. Wakakakaka....

Sebenarnya aku cuma nak kongsi la, tadi aku blogwalking sambil cuci mata, kebanyakkan aku nampak blogger-blogger pakat dok cerita pasai hari bapa. Aku tersenyum sorang-sorang tadi. Terdetik jugak kat hati aku, bestnya depa boleh buat dedikasi kat ayah depa dalam blog, siap letak gambaq ayah depa lagi.

Dari sekolah rendah lagi aku selalu dok cemburu kat kawan-kawan aku yang ada ayah. Rasa macam ada seorang lelaki yang depa sayang, yang sentiasa ada dengan depa. Sampailah aku masuk sekolah menengah, mula-mula masa awal remaja, aku tak berapa rasa sangat. Tapi bila saja umur aku 14 tahun, aku rasa kekurangan. Tapi aku tak tau nak kata macam mana, sebab benda tu kat dalam hati aku.

Sampai aku masuk matrikulasi, aku makin besaq, makin dewasa. Aku macam rindu aja kat abah aku. Bila mana aku gagal, aku jatuh. Aku tak ingat sapa-sapa dah masa tu. Lebih kurang setahun jugalah aku macam koma dalam sedar. Dan tiba-tiba abah mula aku rindui setiap hari.
Dua tiga minggu lepas, adik aku pujuk-pujuk aku keluar. Dia kata dia nak beli hadiah kat ayah dia, aku terdiam. Aku rasa sangat cemburu kat adik aku, sebab masa sekarang dalam alam sekolah rendah dia masih ada seorang ayah. Dan dia ingat hari istimewa buat ayah dia. Dia hadiahkan ayah dia sehelai seluar. Alasannya, mak dah selalu dah dok beli baju kat ayah.

Dan kemarin sekali lagi aku kembali cemburukan adik aku. Adik aku yang umurnya 10 tahun, datang kepada aku meminta kertas. Nak buat kad hari bapa kat ayah dia. Aku? Dah 13 tahun abah tak dak, dan dalam hidup aku, aku tak pernah pun sambut hari bapa.

Sedih, tapi itulah hakikatnya. Aku nak jugak sambut hari bapa macam hampa semua, macam adik aku, macam semua orang yang lain. Aku nak jugak beli hadiah untuk abah, aku nak jugak buat kad untuk abah. Tapi semua tu sekadar angan-angan aku yang tak akan pernah menjadi kenyataan.

Ini pesanan buat kalian yang masih mempunyai ayah, hargailah insan yang bernama ayah selagi dia masih bernafas. Ucaplah selamat hari bapa selagi anda masih ada peluang. Dan berilah hadiah selagi dia masih ada untuk menerimanya. Kadang-kadang, malu kan nak ucap, segan la nak bagi-bagi hadiah. Tapi hampa akan menyesal sebab tak buat semua itu sekarang, sebabnya di masa hadapan atau mungkin pada hari bapa tahun depan ayah hampa dah tak ada lagi.

Al-Fatihah.. Aku titipkan ini buat dirimu, satu-satunya lelaki yang aku sayang dulu kini dan selamanya.

NAMA ABAH AKU CHE RUS BIN CHE AWANG.....

No comments: